God kväll!

Efter ett underbart bad och delikat lektyr, om man nu ens får kalla genial litteratur om Astrid Lindgrens hemligheter och bakom kulisserna för lektyr är jag lycklig. Lång mening där. Men boken är en sådan man alltid kan ha till hans på en byrå eller som badläsning till exempel. Den är otrolig. Skildrar Astrids hemligheter, berättar allt det där man undrade som barn och mycket mycket mer. Hennes sagor och figurer är så verkliga för mig och utgör en megabit av min barndom. Det är en bragd att lyckats göra påhittade figurer till levande minnen för ett barn. I min värld utgör de lika stor plats i minnet som barnen på gården man lekte tillsammans med. En dag skall jag dedikera bloggen helt och hållet till Astrid Lindgren. En cool tanta må jag säga som jag hoppas får träffa när jag är på andra sidan, gärna om 70 år..
Nu avslutade jag med en varm o´boy med grädde på toppen, det var år och dar sen sist. Kanske när jag gick på Mulleskola? Så varm om fötterna skall jag tassa in i rummet och göra en av tusen underbara saker med livet: Krypa ner och dra fötterna mot täcket, knyckla in det mellan benen och lägga mig i fosterställning och slumra in.

Vad man är lyckligt lottad!
Posted on 14 augusti, 2008, in Litteratur, min lyckliga barndom, o´boy. Bookmark the permalink. Lämna en kommentar.

Kommentera

