Jennie, vart ligger Skaraborg?

Ville bara dokumentera en lördagskvällskonversation med min man. Vi sitter givetvis i varsin soffa med varsin laptop i knät. Jag ligger bekvämt och ergonomiskt eller vad fan man nu säger när man tänker på hållningen och att man skall orka dansa foxtrot på hemmet när underhållning bjuds en gång om året då man blir gammal. Sånt skiter min man i. Han lever här och nu, tänker aldrig på mer än det som är. I nuet liksom. Lite som en guldfisk.
Här kommer lite av våra samtal:
Han: – ” Jennie, var ligger Skaraborg”?
Jag: – ” Har du aldrig hört den låten: Vi äro musikanter fast vi från Skaraborg, vi kan spela fio lio lio lej. Där ligger det” (för det första har jag ingen aning om vad den texten skall betyda eller ens hur texten går ,vadå vi äro musikanter, fast vi från Skaraborg?, sen att jag sa låt gör det hela ännu mer osunt kul. En låt är typ Roxettes Joyride, detta är ju fan en sång, en sång som typ ekorrn satt i granen.
Han: – ”Är det typ i Skara”?
Jag: – Asgarvar åt mitt eget skämt på häxviset. Inget Arielskratt eller Snövitskratt vill säga.
Sen blir det tyst.
En annan dag satt vi och åt middag, istället för att summera dagen eller något annat vuxna gör var det första jag kläckte: ” Undra vart den här makrillen har simmat, tror du den simmat under Tjörnbron” Varav Ilce säger: ” Nä, jag tror den har simmat ut mot Vinga Fyr”..Aha, det tror jag med då svarade jag. Sen blev det återigen tyst.

Posted on 23 augusti, 2008, in Uncategorized. Bookmark the permalink. 5 kommentarer.

  1. ookej.. jag kanske är trög men jag fattar inte det roliga 😉För det första.. texten är:Vi äro musikanter Alltifrån Skaraborg…alltså vi är musikanter och vi är från skaraborg.. Och ja.. skara ligger i skaraborg, bland annat..Skaraborgslän upptogs i Västra götalands län för typ 15 år sen eller nåt sånt.. men för att räkna upp några kommuner som tillhör det som VAR skaraborg ;Skara, skövde, Karlsborg, Tibro, Hjo, Falköping, Mariestad, Lidköping….det här blogginlägget är ett typiskt exempel på sånt där som är så vaaaaansinnigt roligt när man är med där.. alla andra (som jag då) fattar inget.. hehe

  2. Ah nä, du hajjade nog inte grejen.. Men tack för att du förklarade Skaraborgs historia och alla dess län och texten på sången.

  3. För det var det som var så roligt, att jag inte hajjade texten för det första och hade min egen tolkning precis som när man var liten och sjung Michael Jacskon låtar på egen engelska..Men jag skall hälsa min man nästa gång vi pratar att Skara tillhör Skaraborg.

  4. Men hörru kexet, appropå ekorr´n satt i granen… citerar: ”Ekorr´n satt i GRANEN,skulle skala kottar..bla bla bla..hoppa han från TALLEGREN,stötte han bla bla” Sitter ekorrjäveln i en tall eller en gran?!?!?!

  5. Asså !!!!

    Ja garvar ihjäl mig!

    Mvh
    Alva W:s pappa!

Kommentera

