Fan vad jag älskar blattar

Jag växte upp i den grövre förorten. Vi fick ständigt nytillskott i klassen. Det var tidigt 90-tal och kriget på Balkan gjorde att det strömmade in bosnier till Bergsjön. Min vänkrets bestod redan av mesadels syrianer. Dessa tjejer var matglada och hade alltid med sig nybakade piroger, oliver, pistagenötter och små saltgurkor i sin matsäck när vi åkte skridskor på skolutflykterna. Jag satt där med mina två Skogaholms-SVENNE-mackor med ost och två skivor sladdrig gurka ovanpå. Men jag hade ju en LILA termos, det var mitt exotiska bidrag. Dianas fläta var lång och tjock, min var så där skandinavisk bara. De bodde närmast skolan men kom ALLTID försent för det skulle ju duschas varje morgon. Än i dag minns jag schampolukten som drog förbi när de skulle förbi mig i klassrummet och sätta sig lite diskret vid sina bänkar. För de kom tillsammans, inte skulle man gå ensam till skolan när man var kusiner.. Jag käkade aldrig upp min jävla banan på rasterna. Istället suktade jag efter såna där granatäpplen Diana hade tagit med sig från sin farfars närbutik. Det bästa var att man hade alltid beskydd av alla hennes kusiner i 6:an om det skulle bli jidder. Med åren lärde jag mig att det är fritt fram att ta mat direkt ur kylen om man var hungrig hemma hos Diana. Att det snackas en hel del skit inom klanen men att man fanimej håller i hop när det väl gäller. Att man inte låter en kompis vänta i trappen för man bara skall äta middag först. Man respekterar äldre och tar hand om sina syskon. Man blev ju tonåring i Bergsjön också. Då råkade man vara blond och ha gigantiska tuttar. Man lärde sig jargongen och kommentarerna på syrianska, serbiska, turkiska eller persiska. Det var framfusigt och brutalt fast oerhört charmigt ändå. Just då var man svennen i gänget. Men i dag går inget upp emot att träffa på Said, Mohamned, Ninos eller Fatima och känna samhörigheten man har. Att jag fått växa upp i förorten har gjort mig till en stolt, fördomsfri och färgblind varelse. Sen att många blivit tungt kriminella. dött eller har drogproblem – det hör inte hit, ni var en gång och kommer alltid vara en del avden underbara världen vi levde i. Hundratals ungar på gården som lekte, pussjagades och njöt av sommaren tillsammans medan föräldrarna grillade och försåg alla som var hungriga med mat.

Alla ”blattar” därute, ni är underbara! Hela er mentalitet, spontanitet och förmågan att dansa utan att vara bängfulla är underbar! Sen till era mammor och pappor, babas och dedos, juddos och tetas som är så härliga: Fortsätt tvinga i de svenska barnen taboule, baklava, cevapi, ajvar, coco sabsi, dolmar, nötter och granatäpplen. Bjud upp de till dans som ni gjorde med mig på era syrianska fester, låt de försvinna in i er underbara värld, åka i era Mercedesskepp, lyssna på Amr Diab och följa med på sagobröllop till sju på morgonen. Jag är så tacksam för att jag fick detta priveligium. I dag består 90% av mina närmsta vänner av blattar. Det blir minst pinsamt så. Vem orkar bråka om en femma när vi fikat klart?

http://www.youtube.com/get_player”Bara jag också vill bli farfar do vet”

Posted on 4 september, 2008, in baklava, blattar, förtorten, jalla jalla. Bookmark the permalink. 5 kommentarer.

  1. Tack, men jag vet inte just om jag tycker det är OK att bli definerad som blatte, även om det är i din ”sinnessjuka värld” du som sa det..vad är din mening??Få bloggar inriktade till invandrare sa du..men snälla låt bli för det blir bara pinsamt

  2. Jag definierar inte någon personligen som blatte – gäller då även dig, definierar själv inte människor med utländsk bakrund som blattar – använde mig av ordets negativa klang för att sedan belysa det positiva jag ser i översättningen, men det kanske inte framkom till dig. Tråkigt att du hugg till. Men kul med comments. Din önskan om att låta bli förblir dock ouppfylld. Bloggar inte för att vara politiskt korrekt eller ej pinsam.

  3. har inte sett en svenne som tycker om blattar på ett långt tag, är själv blatte och växte upp i ett område som då-(90talet) hade lika många blattar som svennar och jag hade lika många svenska kompisar som utländska. men nu är hela de området ‘blatte ägt’ o alla svenskar har flyttat pga kriminaliteten 😦

  4. Hejsan tjejen ! Kul o höra att du gillar blattar nästan mer än blattar själva 🙂
    Många svenskar gör inte det.. Och jag hoppas du kan visa för rasister att hata nån som e exempel mörk
    Är som att hata nån me mörkt hår 🙂
    Vi alla är människor och vi kommer växa upp i samma värld me alla runt omkring
    Alla e födda olika brun gul vit svart röd
    Bara o acceptera 😉
    Alla blattar älskar dej också spec jag ❤

  5. Bästa Svenne bloggen någonsin!

Kommentera

