Faster

Jag skall upp och hälsa på min favoritfaster. Hon är den som avslöjar mest av den dunkla sanningen om min pappas liv innan han blev far och vuxen. Barnaskaran min farmor och farfar fick var av numret 5. Tre flickor och två pojkar. Min pappa är första sonen och näst yngst. De bodde i ett ensligt hus i skogen i Finland och vad som försegick där är bara en aning känt. Ungefär som ett 3000 bitars pussel där hoven på en galopperande häst är det enda man ser. Sen ligger alla bitar huller om buller omrking det som skall bli en enhörning som dundrar fram på ett vallmofält. Jagvet att det finns mörka hemligheter bevarade i detta förfallna hus som än i dag står där. Barnens skolböcker är fortfarande uppslagna i deras rum. Diskmedelsflaskani plast står ännu kvar på diskbänken. Lådor är utdragna och manser att en kvinna flytt i panik med sina barn ifrån någon elakt. Ser ut som hon lämnat huset för att kriget närmat sig dem. Men det var farfar som var kriget i denna familj.

Min faster som skall besökas i dag är näst äldst. Hon är vis och ödmjuk trots sina problem, när hon håller sig lugn och är hemma är hon en kvinna att beundra. Hon lever ensam och ägnar väl mest sina dagar åt att läsa och utveckla sina kreativa sidor så gott det går, vet att hon vävde trasmattor ett tag. Kännetecknet för Rönkkösläkten är just detta. ALLA är på ett eller annat vis konstnärligt begåvade. Jag är ännu bara begåvad med tankar som virvlar runt. Sagan om Rönkkö är lång. Jag har faktiskt stora planer på att sila det förflutna i jakten på sanningen som kanske hade hjälp både mig och många andra att finna det vi verkar söka efter i våra liv. Jag vet att alla går omkring med denna luckai sin Rönkkösjäl.
Ja, jag blev skitmobbad för detta efternamn i skolan. Antingen stod jag i ”runk kö” eller så kom jag från en ”runk ö”. I dag funderar jag starkt på att ta tillbaka namnet. Det är trots allt dessa gener som gör bloggen så jävla schitzad.

Rönkkö´s anno 1800.

Posted on 2 oktober, 2008, in rönkkö. Bookmark the permalink. Lämna en kommentar.

Kommentera

