afrikan och jag

Fan vad jag vill va kompis med en RIKTIG afrikan. Inte en mulatt som luktar viol eller citrus, nej en riktig svart sak som kör med höftskynke, spjut, inbyggd trumma i munnen, skumma ritualer och som snackar Swahili. Jag har aldrig haft en afrikankompis mer än Mama Fatou, som för övrigt faktiskt hette savage i efternamn. Hon var från Gambia och kunde varit afrikanen jag alltid velat ha, men efternamnet tog över hennes personality lite väl mycket, vi kom inte överens för fem öre. Vi slogs en gång på träslöjden i sexan så vinklar, filar och stämjärn flög ur verktygsskåpet. Nåt jag undrade över var hur lätt rastaflätorna åkte av när man drog i dessa. Nu i dag förstår jag hur grym hennes ”flätare” måste varit som lyckats fläta så hårt mot hårbotten.

Men hur skall jag hitta afrikanen med stort A? Jag vill inte ha en sån där Marleykille som har kängor,dreads och katbula i kinden-inte heller någon kommersiell masai. Någon från Zambia tror jag skulle passa mig. Jag vill i så fall komma hem till denne och smaka på olika sortes käk, dansa stammens folkdans och lära mig lite Swahili eller bemba (fast jag vet att det officiella snacket är engelska). Sitta på golvet när man äter är ett måste om vi skall bli kompisar. Minns att min fröken Lotta med fruktansvärda krater i ansiktet efter acne tvingade oss att sy pennfack till barn i Zambia någongång i trean. Undra om det ses som en merit och man kanske välkomnas mer i ”flocken”. Skall leta reda på någon afrikansk dansgrupp nu. Där kan den jag söker finnas.

Jag får ta och leta efter en Zambian i Sverige då medellivslängden på dessa stackare endast är 35,2 år därnere. Över 20% har aids och spädbarnsdödligheten ligger på 10%. Skulle jag åka ner och bli fäst vid någon antar jag att jag hade blivi helt förkrossad om saninngen kom ikapp mig. Detta inlägg som lät så glatt från början blev nu totalt oglatt. Vi behöver som mamma alltid sa:
”Tänka på de i Afrika.” Så tänk på de i Afrika!
Posted on 9 oktober, 2008, in zambianer som snackar bebma och trummar på ekorrskinn i munnen. Bookmark the permalink. Lämna en kommentar.

Kommentera

