Romer

Kvinnorna heter ofta Rosita och nåt med grön i efternamn. Läste en artikel i dag om just romer och fördomarna de kämpar emot i samhället. Jag har ett enda svar aom medborgare på detta. Min tolkning av hela ziggeproblemet är enkel:

Romer är underhållare, dansar snyggt, kan trolla fram saker och presentera dig i den abstrakta världen. Förr ansågs det som djävulska intressen och ett hot mot Gud och kyrkan. Ni vet hela det där tjötet om synd och magihat.

Romer blir utfrysta ur samhället->tvingas resa runt, arbeta, underhålla och kanske inte alltid räckte det så frustrationen över våra handlingar bidrog till att man var tvungen att göra saker för att överleva helt enkelt.

Romer får dåligt rykte, otrolig propaganda sprids. Romer blir fientliga till samhället och sluter sig i sin egen krets.

Krock.

Mina fördomar mot Romer är inte det att de stjäl och slåss med kniv, fast jag blev kidnappad på Rymdtorget i Bergsjön en dag 1986 av en kvinna med ”jättefin princessklänning”. Jag minns än i dag hur jävla varmt det var därunder och den jävla rockringen som fick kjolen att hålla formen. Hon tog mig bara i all hast och knödde in mig. Jag snubblade och kullerbyttade därinne. Snacka om utrymme. Nej, mina fördomar i dag är väl mest att de är sura kvinnor (men det är ju vårat fel), jag har aldrig fått ett leende eller ett svar tillbaka när jag försökt kommunicera med dem. Sen är de renliga som in i helvete, tror inte de tvättar annans tvätt i familjen med sin egen. Likvakor som är värdiga och främst av allt att de är otroligt musikaliskt begåvade. Romerna i Makedonien behärskar kartongtrummor bättre än Tommy Lee. Romska snubbar heter alltid eller oftast Gringo, Bingo, Prince, Mandolito, Djingis eller Manolo och har pressveck och jackor i sammet. De gillar Mercor, Mercaklackringar och Merca-allting.

Jag hoppas verkligen att vi kan börja se dessa människor för deras begåvningar och släppa in de i samhället. De har en massa kul att erbjuda tror jag. Läste att de förbjöds att invandra i Sverige fram till 1953. Fan vad mycket kul vi måste missat back in the days.
Posted on 17 oktober, 2008, in romer. Bookmark the permalink. 2 kommentarer.

  1. Du skriver väldigt förvirrad jag är zigenare känner inte igen det du skriver

  2. Anonym: Jag generaliserar och uttrycker i vilken utsträckning jag upplevt det ur ett lite humoristiskt perspektiv. Det betyder ju inte att jag förmedlar någon sanning (typ ingen). Jag är ju inte Zigenare själv. Har dock många vänner som är det. Fina vänner.

Kommentera

