Salivlukt

I dag tänkte jag vara nertaggad och bara skriva om min själ-min dotter Frida. Varenda eviga dag påminner hon mig ett flertal gånger om att jag faktiskt är HENNES mamma-Jennie. Jag är astuff för att hon är min unge och ännu mer tuff blir jag när ännu tuffare tonårskillar smälter och säger till varann på bussen: ” Fan, en sån unge skall man ha, fattar du?” Hon är bara för rolig när hon säger: ” Hej alla killajna” till pöjkera på bussen. Men det mest passionerade med att vara mamma är att ligga och lukta på hennes haka och runt hennes mun på hur hon luktar. Det luktar ju aldrig illa om barns mun och hennes liksom luktar lite latex från napparna blandat med saliv. Någon sorts mjuk, söt doft. Att se silhuetten av henne i mörker är ännu en underbar sak. De där fingrarna som en dag kommer trycka på bankomatknappar, arbeta och bli gamla är just nu så små och bara helt funktionella för det nödvändigaste. Hon pillar med nappen och har dessa för att få in föda i munnen liksom.

Pussla är inte kul ännu. Den där frisyren som hon inte alls har koll på, hon vet inte att hon ser ut som Dynamitharry, hon vet heller inte om att det finns mörka sidor i livet mer än att inte få gå till lekplatsen tjugo över nio en regnig torsdagskväll. Hon vet massor men samtidigt ingenting.

Jag önskar så att våra barn fick vara barn längre och slippa bli så hemskt medvetna om allt som sker. Jag med min hypokondri tänker vareviga dag på hur hon hade tänkt om något hände mig och jag inte kom hem mera. Jag stannar upp flera gånger varenda dag och säger till mig själv: ” Jennie, sug in detta ögonblicket, njut, lägg på minnet.”

Sen att hon inte väljer att kalla mig mamma utan Jennie är mest roligt. Vi är liksom som polare när vi hänger runt om daysen.. Fast det där är inget hon skall få komma undan med länge till.

Posted on 23 oktober, 2008, in frida. Bookmark the permalink. 3 kommentarer.

  1. Så fint och kärleksfullt skrivet om din lilla tjej! blir lite rörd och inser hur mycket jag saknar egna barn. otroligt söta bilder oxå:) Maria

  2. *gråter en tår av rördhet*Min dotter luktar hund ur munnen. Tandsten? Vi borstar varje dag. Jag är glad att hon inte luktar latex för hon har ingen napp.

  3. Ja att lukta latex om man är två år och inte har napp kan verka lite misstänkt. Vi borstar aldrig Fridas gaddar, prova med det!!

Kommentera

