Grisig schnitzel

Fan, jag skulle äta det i dag. Jag älskar det. Men jag såg att den var skum. Smakade verkligen galt. Jag har funderat på att sluta äta svinkött. Det luras. Ena dagen är det gott och andra dagen smakar det kiss. Min gamla svärfar sa att grisen var stressad om det smakar äckligt. Jag tycker man borde könsmärka köttet så man vet vad man får när man köper. Lite samma sak med karlar. Man borde kunna lämna omdöme på dem i sociala medier, så man vet vad man tas med. Som på Tradera ungefär…

Jag råkade komma in på en sida när jag googlade ”galtkött”, där det pratas om hurvida man kan äta infekterat (undra hur infiltrerat smakar?) griskött eller ej. Tänk att jag tänker på roll on och nya jeans och sånt medan andra vet saker om svinsjukdomar. Det finns alltså folk som vet saker om saker mer än mig. jag vet ju nåt om allt.

Allt utom svinkunskap

Posted on 24 november, 2010, in Uncategorized. Bookmark the permalink. 3 kommentarer.

  1. Jag har svinkunskap!
    Om man inte kastrerar galtarna så smakar köttet riktigt illa (piss). (Stress spelar också roll, precis som din svärfar sa)
    Det görs normalt när de är yngre än en vecka, och det är endast avelsgaltar som får ha kulorna intakta.
    Men, jag vet att en del lyckas slinka igenom kastreringen, fast om de slaktas och kommer ut handeln som övrigt kött, det vet jag inte..

    • Ahaaa, jag fattar dock inte varför visst griskött smakar så illa, då kanske det är så att äckliga gamla avelssvin ändå säljs. Är det ett mission för janne Josefsson kanske? Att grisar slinker igenom?

  2. Nja, avelsgaltar lär inte hamna i köttdisken. De är ju de som får bli äldst av alla.
    Däremot kan det förekomma en och annan okastrerad unggalt i slaktsvinsuppfödningen, och efter 100 kg kroppsvikt ökar risken för att få galtsmak på köttet.
    Det är galtarnas könshormoner som gör smaken och lukten, så det beror på om de har mycket av den varan. Machogrisar ska man passa sig för..

    Ett mission för Janne vore väl mer den allmänna djurhållningen och det faktum att grisarna kastreras obedövade..

Kommentera

