Fast i Vietnam, del ett.

Jag vaknade och såg skymten av himmel. Var är jag? Det sista jag minns är doften av douglasgran i Wien. Jag har dresserat min häst så väl att den travat likt en dront över berg och hav.

Mina borrar anar friterad banan med glass och ett folk med sneda . Jag verkar vara fast i en by av bambu. Jag har hosta. Den har en blyg smak av vårlöv. Mest som rönnskott. Konstigt nog gillar jag den. Jag harklar så mycket jag kan för att bibehålla en liten glimt av lusta. Mitt ben värker, jag törs inte titta ned. Ack benet var av för vargen. Min lem mättar en vargabuk om vintern. Ty det känns fröjdefullt och fromt att smärtan min har smörjt en annans nav att fortsätta rulla sin resa vidare i livet.

PANG!

Jord sprätte upp i mitt anlete och förändrade mig från västerländsk till morian. Att vara morian är dock inte sämre då jag skulle behöva kvickheten och galgahöljet för att vinna livet. Rösti kom i mitt sinne. Jag är hungrig. Idisslan var över nu. Jag saknade bamba.

Det vågrätt stramande ansiktet på pojken och bambubyn jag befann mig i; kom att ge mig sanningen jag behövde för att knåpa ihop en evakueringsplan. Jag måste härifrån. Min häst lider Malarians svåra kval och har slutat gnägga. Mulen hänger likt en tyngd gympapåse med våta handdukar i. Han såg inte fager ut nu, Gasten.

Men som nybliven morian, var jag vid gott mod då jag visste att Jesse Owens lyckades hoppa över sex meter på OS i Tyskland. Jag skulle nog lyckas ta mig förbi gränserna utan att ta av mig västen med ett ben. ”Mitt liv var nu ett skyddat besvär – yey”

Posted on 26 januari, 2011, in Uncategorized. Bookmark the permalink. Lämna en kommentar.

Kommentera

