Resa till Auschwitz

Jag och Panilla skall resa till Polen. Vi skall befrämja (jag vet inte vad det betyder, men det lät fränt, inte som kiss, men mer sköntfränt) oss.

Vi behöver veta vad som hände egentligen med alla judar. Varenda en. Vi skall individualisera allihop. Men vi vet inte hur man åker dit. Bara att vi vill öka ödmjuket i oss. Inte alls för att rättfärdiga skojsen man kan komma på om sånt.

Det känns som det ligger i Tyskland för att tyskarna var ju bovarna. Man känner att det brister lite logistiskt. Tog man varenda en i kedjor och GICK till Polen? Varför skulle de till Polen för? Sen vet jag ju att det var tågtransport.

Hursomhelst skall vi lösa transport dit. Vad är bäst? Charter? Hur skulle en charter till lägret se ut? Får man bo i cell? Jag orkar inte med buss och sånt. Jag vill dit, själv. Utan guide och sån skit.

Vågar man ta tvål på cellen? Hjälp?

Sen känns det jobbigt med en grej. Att betala inträde. Judarna ville inget hellre än att komma därifrån. Jag tänker vägra betala när jag kommer dit. Det vore ju hyckel annars.

Nu kollade jag upp inträdesavgiften. Det var fritt. Frei. De hade nog tänkt i mina banor i receptionen.

Posted on 9 februari, 2011, in Uncategorized. Bookmark the permalink. Lämna en kommentar.

Kommentera

