Nordman

Mitt i studierna som förkunnar Aristoteles lära och allt om Katharsis, har jag nu börjat tolka det mesta som någon slags litteratur eller poetik. Vad jag undrar är hur många det är av vår tids författare som verkligen använder sig av de riktlinjer och tolkningar som finns att hålla sig till om det skall bli bra litteratur? Vad ”bra” litteratur nu är. Det ligger väl i människans rätt att ha tolkningsrätt utan att direkt göra fel. Det finns ju inga facit med de exakt rätta svaren?

Enligt Aristoteles finns det visst det. En biologisk slags lära. Ett kretslopp precis som i naturen. Jag börjar bli trött på Aristoteles. Var han tvungen att komma på allt? Softade han aldrig? Tog sig några oliver och gick till sängs med vitarmade kvinnor?

Jag tycker i alla fall det är fint att man kan relatera till poetiken i allt. Nordman som innan givit mig dåligt samvete, berikar nu mitt kulturbibliotek – igen.

 

Posted on 2 mars, 2011, in Uncategorized. Bookmark the permalink. 1 kommentar.

  1. Nordman är en sann krigare tycker Kevin. Vi älskar honom!
    han är nog lyrisk…

Kommentera

