Force Majeure

Force Majeure – jag har ingen aning om vad det är och man vill inte googla det innan man har hittat på vad det själv är. Jag undrar ofta över det uttrycket. Jag vill tillämpa det i min vardag.

Vad eller vem är det man forcerar/tvingar? En major? Forcera är ju tvinga. Majeure är väl nåt i stor utsträckning? Betyder det en stor tvingning till nåt en normal människa inte vill göra? Betyder det ”morsning korsning” på nåt språk?

Gjorde Himmler en Force Majeure när han tvingade in judar i jobbiga situationer?

Är det en kötträtt? Ett stridsplan? Nåt politiskt? Ett slags smart drag i en långdragen bataljon? Nåt i Schack? En schakal? Har det med Yatzy att göra?

Nä, jag får Googla nu…

Senare: Det är jordbävningar och sånt man inte kan förutse. En högre makt. Försäkringsbolag har ofta klausuler att de inte ger dig ett nytt tak om en orkan blåser av det i Louisiana ellere nån annan tropisk stans. Då skyller man sådär lite franskinspirerat på Force Majeure.

Jävlar vad jag skall börja skylla på det.

Posted on 7 maj, 2011, in Uncategorized. Bookmark the permalink. Lämna en kommentar.

Kommentera

