I dag gör Frida sin första revolution. Omedvetet och färgat av sin mamma. Men ändå!

Min dotter vänder sig om för att se om något är kvarglömt innan vi går av bussen. Det har jag noterat. En dag inne på dagis frågade hon framför alla om hon hade sin ryggsäck hemma hos mig utan att fullfölja varför hon undrade. När vi kom ut ur huset sa hon: ” För vi skall ha utflykt i morgon till Kåhögs lekplats”

Hon ville alltså inte utsätta mig för att hamna i situation framför andra där det uppenbarar sig att jag kanske hade glömt utflykten. Hon skäms för, skyddar och känner till min glömska. Hon ansvarar för mig. Hon är som Bjurman åt Lisbet Salander nästan.

I dag skulle de ha temadag på dagis. Detta året skulle temat vara Astrid lindgren. (Temat alla år är just Astrid lindgren och jag är lite putt för att de får det att låta som något nypåkommet varenda år när månadsbrevet dyker upp på facket) Astrid i all ära, men – År efter år? Hur svårt kan det vara att bara ta Disneytema eller varför inte bröderna Grimmtema? Konstnärstema? Man kan lära och inspirera barn i tre/fyraårsåldern olika konstnärer och lätta teorier om deras teknik med duk och pensel. Se på sagan om Linnéa i målarens trägård.

Hursomhelst glömde jag av temat och Frida fick gå till dagis i vanligt sinne, inget temasinne. Nu i skrivande stund blir jag lite glad ändå att jag glömde. Det blir ett slags manifest att jag/vi inte är nöjda med val av tema för att det är lite lojt och brister i kreativitet även om barnen säkert skrattar och är glada. Frida gör alltså sin första revolution i dag! Hon bär fanan för missnöjet mot temadagarna. Frågan är bara om det är fel av mig att låta henne föra min talan? Det är ju att färga sitt barn. Hon erkände dock förra veckan att det var tråkigt att ha samma dag som förra året.

Jag vet att Frida uppskattar mångfald och nya saker att lära sig. Hon hade lätt uppskattat om temat vore konstnärer eller Bröderna Grimm. Så Frida, bär fanan och huvudet högt – utan propeller på ryggen.

Posted on 24 maj, 2011, in Uncategorized. Bookmark the permalink. Lämna en kommentar.

Kommentera

