Trampa tvätt

Om jag vill tvätta och det inte finns tvättid skall jag tvätta ändå. Jag är av den kalibern att allt är möjligt om man bara vill tillräckligt mycket. Det fick jag erfara en gång när en hade parkerat görnära mig i Vasastan. Det såg omöjligt ut att komma in i bilen, men jag löste det bättre än Mc Gyver. Jag blev en vessla och kom in.

Så var det i dag. Jag beslutade mig för att göra som Linus-Ida och trampa tvätt. Hon slår visserligen sin med en trägrej. Men det är samma teknik som man tilämpade på såna där utvandrares tider. Missisippitvätt i en river. Man skall ha kjol också och dra upp den till knäna och knut i håret.

Nu vet jag varför man inte var fet på 1900-talets beginning. Man trampade tvätt. Jag trodde det skulle vara en lätt match, men man kom på massor med negativa grejer med trampningen:

*Man fick se lorten man sover i.

*Det blir tungt och omöjligt att vrida ur. Hur fan gjorde Linus-Ida? Hon var ju gammal.

*Man halkar och inser att man är oförsäkrad.

Nu skall jag bryta mig in i tvättstugan och sätta maskinerna på ”rinse”läge. Sköljning. Jag tror att Victor kommer få nässelutslag eller huvudvärk annars av allt mjukmedel.

Jag trotsade i alla fall faktumet att jag minsann skulle vänta med att tvätta tills i morgon. Inget sånt skall bestämma eller råda över mig. Vill jag ha tvättade sängkläder, så fixar jag det.

Posted on 24 maj, 2011, in Uncategorized. Bookmark the permalink. Lämna en kommentar.

Kommentera

