Att bli glad

Jag är jävligt inne på det här med afrikaner. Jag erkänner att varje gång jag ser en någonstans så skärper jag till mig och stirrar. Typ som att se en lite ovanlig fågel eller kanske en ekorre. Lite ovanligt men ändå inte lodjursovanligt. För man har liksom vant sig vid dem nu. De har lika rättigheter och allt det där.

För det är ju klart som fan att alla är lika mycket värda. Det är nog där min fascination kommer in i bilden. Jag har så jävla svårt att hajja hur de kunde vara så utanför förr i tiden på grund av en hudfärg. Jag menar, de är ju görmycket starkare än oss blekfisar, de sjunger bättre, springer snabbare och kan svinga höfterna till rytm så det inte är klokt. Även om slaveriet var en pärs, så blev de ju ändå utvalda för att de var de grymmaste jobbarna. Det var typ avundsjukan som gjorde dem en björntjänst.

Hursomhelst med den hemska historian som referens blev jag skitglad i dag när en från Gambia eller nåt stod framför mig på Willys. I SAMMA kö. Alltså ingen åtsidosatt svartkö. Han hade lika fina kläder som mig, ingen herre som snart skulle tvinga honom till hårt arbete under piskan. TILL OCH MED eget bankomatkort hade han liksom. Det gjorde fan hela dagen.

Att de äntligen är fria och lika mycket värda (om inte mer) än oss.

Ps. Mannen bakom mig var vit med beiga kläder. Han hade inte klarat sig länge i djungeln. Det störde mig. Att såna som honom bestämt över såna som han framför mig. I en riktig kamp hade ju Gambianen slungat iväg honom hem till Irland.

Martin Luther King hade varit så glad.

Posted on 28 maj, 2011, in Uncategorized. Bookmark the permalink. Lämna en kommentar.

Kommentera

