Historiska museet Stockholm

Här vimlar det av så kallade fornminnen om människans så kallade utveckling. Ni måste läsa detta, annars kommer ni dö.

Nej, det kommer ni ju inte, men jag kan också ljuga om arkeologer kan det. Vi har skitmycket att ta upp nu. I dag skulle jag bara gå till drottninggatan, men jag föll för Östermalm och gick av. Gick in. Jag drar slutsatser och undrar:

*Man hittade tydligen allt i mossar. Jag vill också bli hittad i en moss när jag varit död i tusen år. Tänk om de hittar nån från Inner Circle istället? Sen undrar jag varför man kämpar så hårt för att bli känd på jorden när man lever. Det coolaste är ju fan att bli hittad och utställd femtusen år senare. Men ser asglad ut i bara kranium.

*Tänk att Bockstensmannen kanske var en nobody, en nolla. En träl. Men han blev ändå mer känd än sin adliga husbonde som aldrig hittades. Han dog bara på rätt plats – i en moss. Alltså, håll er nära mossar om ni vill bli kända om många år.

* Kvinnan från Bäckaskog dog med sin kniv i graven fast det hade varit mycket roligare om hon dog med en kniv i strupen. Man har gjort en simulerad modell av henne. Hon ser ut att heta Monica. Fanns namnet Monica i yngre forntiden? Om man vet vilket håll Bockstensmannen hade sin bena i håret, borde man veta om det fanns tjejer som hette Monica.

*Hemmet var där elden fanns på den tiden. Många led av rökhosta.

*Arkeologer vet minsann allt tror dem. Jag vill påstå att det är mycket gissningar. Man kan se ett benbrott, ja – men att påstå att mannen från Granhammar dog i en yxstrid och ansågs som vuxen i trettonårsåldern är väl att ta i? Man kan väl inte veta när hans mamma tyckte han var vuxen bara för att man har penslat blyerts på en rutten tandrad? De stod även att han steg i land och att det blåste åt sydväst. Hade håret lagt sig så då eller?

*Man hade bokstavligen talat hundar begravda överallt. Attha en hund begraven i dag är mycket mer obehagligt.

*Alla döda tjejskelett man funnit rättfärdigar man med att de minsann var offergåvor till gudarna. Man gör det legitimt att de fan blev mördade. Om jag var Malin Olssons mamma hade jag blivit sne om folk sa om femtusen år att hon var en offergåva.

*Man ställer sig frågan om varför kvinnan från stora köping begravdes i så fin dräkt och varför hon avbildades i brygga? Hon var strippa. Lätt.

*När Rom närmade sig och det var tid för lite järn kunde man få romersk medborgarskap om man tjänstgjorde i armén i 25 år. Sen kommer de jävla hycklarna hit på 70-talet och skall ha asyl direkt. Man söp mycket, då ansågs det som civiliserat och kontinentalt. Man fick med sig spriten i graven. I dag får man inte med sig ett skit. Inte ens en hälsning från Mads mikkelsen får man och Mikkel räv skiter fullständigt i om man dött.

*På vikingatiden började lagar skrivas. Fast man bara snodde och härjade. Tjuvgods som ej stals under lås var något som gav lindrigare straff. Gutalagarna bestämde även att en fri gotlänning kostade 4,8 kilo silver. En vanlig träls liv kostade bara 225 g.

*På medeltiden kallades samboskap för frilloförhållande. Men jag undrar hur fan det kunde kallas det när man inte ens snackade svenska. Återigen ljuger historikerna. Latin var ju the mainspråk då.

*Drottning Margareta dog i Roskilde. Det förklarar Madeleines jävla fiestagener.

Jag har massa bilder också, men de kommer i ett annat inlägg.

Tro inte på Historiska museet.

Här är i alla fall Monica, det har jag namnbetsämt:

Posted on 9 augusti, 2011, in Uncategorized. Bookmark the permalink. Lämna en kommentar.

Kommentera

