Sveriges fauna

Jag gillar Sverige på många sätt, men avskyr Sverige på lika många. Det finns en speciell anledning till varför jag hatar Sverige:

Man har inga gamträd i sin trådgård. Inga gamar för den delen heller. Det känns jävligt dåligt. Om jag vill ha ett ensligt termitätet träd i min trädgård med fjäderfän som sitter där och sprider cool stämning får jag alltså flytta till Djungelboken.

Gamar är tydligen som testamenten. Det finns den nya världens gamar och undergruppen gamla världens gamar. De har skitstor mjälte som förhindrar infektioner och bra immunförsvar. Ändå har man inte kunnat använda gam till nåt mer än att skrämmas. Man tycker ju att någon borde tagit tag i de där mjältarna och gjort medicin av skiten.

De är ryggradsdjur som livnär sig uteslutande på as. De äter alltså döda. Det tycker jag talar emot att ha ryggrad. De är fega i jakten och patrullerar gärna nära nydöda kadaver. Men de får ofta äta mer framskridna föruttnade djur. Just för att de är fegisar.

Men att ha ett gamnäste i ett läbbigt träd utan blad med tjocka grenar i trädgården – det är tufft.

Men man kan inte ha det. För jag bor i Sverige.

Såhär kan det aldrig se ut i Bollebygd

Posted on 23 augusti, 2011, in Uncategorized. Bookmark the permalink. 1 kommentar.

  1. Du är den skickligaste skribenten och roligaste tänkaren jag känner. Big up!

Kommentera

