Vem är psykopaten. Pippi eller Astrid Lindgren?

Ibland luras jag. Helt onödigt ljug. Men jag känner att vissa människor borde göra sig av med sin tråkiga vardag och bara dras med. Det är Pippiljug, så jag erkänner alltid direkt efteråt att jag hittade på, men att det lät kul. Pippi är min största förebild. Hon frågar vad studsa betyder fast hon egentligen vet det. Hon ville bara lätta upp Tommy  och få honom att visa genom att hoppa i hennes säng.

Hon tycker helt enkelt Tommy borde re-la-la-laxa lite. Det borde fler göra.

Nästan den bästa scenen i Pippi är när hon klär ut sig till en skum tant och sitter i sin trädgård. Tommy och Annika skall berätta om tivolit i stan. De får som svar:

”Pippi, hon flög till månen för en stund sen, joo, men hon kommer tillbaks i februari så hon hinner lägga tvätten i blöt innan åskan slår ner”

Annika tycker inte tant verkar va klok. Då säger tant:

” Snyt er små barn, små barn ska snyta sig. En gång i kvarten antingen dem bevöver det eller inte, det är lag på det!”

Såhär vill jag leka med min dotter. Men det kan man inte, för det är psykotiskt. Jag undrar vilka men för livet Tommy och Annika fick.

Jag tröstar mig alltid med att Astrid Lindgren är  hyllad och omtyckt när jag känner mig galen. Man behöver bara få fnurr på manus och inspelningar. Ta sig ifrån det civila livet, sen är man safe. Är man känd får man vara hur knäpp som helst.

Kolla Stephen King. Hade han berättat om sina idéer på föräldramötena, skulle han nog aldrig mer behöva gå på föräldramöte.

Det är så man får Oscars och andra statuetter. Genom att vara en utstött jävel – till en början. Sen vill alla kännas vid en.

Posted on 7 september, 2011, in Uncategorized. Bookmark the permalink. Lämna en kommentar.

Kommentera

