Hjälp, min dotter är Exorsisten

Min dotter ligger och svär i sitt rum samtidigt som hon sparkar sönder väggen. Är hon en myling? En poltergeist? Freddy Kreuger? Edward Scissorhands? Jason?

Nu sjunger hon fula saker till mig med retramsans melodi.

Sover hon, är hon vaken, är hon farlig? Ska jag ringa BUP? Ghostbusters?

Ända sedan jag fick hem ett svartvitt porträtt på en okänd kvinna från tidigt 1900-tal har Frida börjat vakna på nätterna och inte velat sova mer. Det prasslar och tasslas ibland. En gång var både ugn och plattor på utan att jag ens hade varit i köket en morgon.

Det var innan jag hängde upp porträttet. Då hängde jag upp de för hon kanske var arg för att hon låg vänd upp och ner. Jag skulle ha henne som skyddsängel och försonas med rädslan för spöken.

Jag tror hon åker ut snart, den där kvinnan. Jag vill ha frid. Frågan är bara hur man driver ut henne? Vitlök med fingrarna gjorda i nåt korstecken? Lämnar man bilden till en kyrka? Ska jag ringa Vatos Locos?

Vågar jag ens vräka henne? Är hon Svarta Madam? Eller Knacka Mackadam?

Hilfe!

Posted on 3 december, 2011, in Uncategorized. Bookmark the permalink. Lämna en kommentar.

Kommentera

