Eli Ingvarsson Skådespelare

Jag tänker ju som sagt bli en sån där allgörare.

Den dagen jag gör en film om nåt psykiskt så skall Eli få en biroll. Han är påtänkt för att sitta på huk i en inredd jordhåla och kräla med sina händer, fila sina tänder och bita de kungliga spädbarnen i skenbenen. Han skall vara en snubbe som försörjer sig på att sy  flaggor. Slottets hofleverentör. Alla flaggor som representerar Sverige på offentliga platser skall han ha sytt. Sen skall det visa sig att han är en störd jävla elaking. Jigsaw kommer att framstå som Moder Teresa i jämförelse med Eli Ingvarsson i ”Flaggmakaren”. När man ser honom in action får man liksom en avisering på att nåt jävligt kommer att hända.

Eli är annars snäll på sin civila tid. Han bockar när man hälsar på honom och köper upplevelsepaket som har med islandshästar att göra till sin tjej i julklapp. Han har ridit i Argentina och är utbildad på Göteborgs Teaterhögskola.

Men i mina filmer skall han få vara det han passar som. Jag kommer arkebusera den regissör, castare eller manusförfattare som snor Eli.

Steven king hade nog varit glad om han fick tag på Eli. (Bilden nedan föreställer Eli då han spelar Mefisto på Uppsala Stadsteater ihop med min sädesskjutare Victor Trägårdh)

Vi har ju ingen psycholook kvar i Sverige. Sist vi hade det var det Stina Eklblad i Fanny och Alexander. Nu är det snart tid för Eli Ingvarsson. Jag drar alls inga paralleller mellan honom och Stina. Hon var det enda bra psychot jag kom på i svensk filmhistoria. Kanske han Sten Frisk i Tre Kronor också. Men honom lämnar vi utanför.

Posted on 29 december, 2011, in Uncategorized. Bookmark the permalink. 1 kommentar.

  1. Har egentligen ingen kommentar. Vill bara passa på att önska dig och de dina (både födda och ofödda) världens bästa nya år.
    GOTT NYTT ÅR!

Kommentera

