Majorna

Herregud. Jag är i ”de nervsjukas land”

Jag är inte välkommen. Här är det så rastypiskt att det inte är klokt.

Jag trodde jag såg en clown på cykel, med randig tröja och hängslen. Men han var bara civil och hade en image. Allt är pretto och image i Majorna.

Antingen är man alkis och pillertrillare, eller så är man en utan bh med otvättat hår. Så klyschigt.

Jag trodde det var karikatyr allt jag hört om Majorna. Men allt är sant. Hela Bangatan vimlar av av svettiga, muntorra människor som gillar grammofonspelare.

Det vilar nån sorts Roy Anderssondimma över stället. Nu gick en farbror förbi mig med en hosta som man inte hör nån annanstans än i Majorna.

Jag kan improviserat oprovocerat bli skjuten om jag har otur också. Kriminella gillar att mötas här och fika.

Även en kvinna i 55 års åldern gick förbi mig med vita handskar på sig. Såna man har när man jobbar på myntverk. Vad fan då för? Inget annat än tvångssyndrom.

Man oljar inte sina bromsar eller dörrar för det är minsann charmigt med gnissel. Killar ska ha damcykel också.

Jag tänker aldrig bo i Majorna. Hellre Hjällbo. Där vet ingen nåt om image. Visst, det är jihad ibland.

Men fan hellre Jihad än Majorna. Nu ska jag lyssna på en alkis som snackar i telefon med sin tjej Linda på go göteborgska. Han är 60 och ironisk, sur för att han inte fick kaffe i morse och det inget bankkontor finns i hela Majorna.

Han har tydligen undersökt alla torg. Nu är det bara Chapmans kvar. Han har 13 kronor kvar tills på fredag. Nu gör han slut med Linda.

”Ha det bra-hajj”

20120814-135824.jpg

Posted on 14 augusti, 2012, in Uncategorized. Bookmark the permalink. 1 kommentar.

  1. Vaffan Jennie. Du skriver ner min hemvist. inte kosher!

    Men jag måste erkänna att jag skrattar, för jag kan se clownen och myntverkshandskarna framför mig. Majorna är ingen hipster-hemvist. Det är Linné som är det. Men man sneglar nog gärna på hipsters. Imorse såg jag en kille med downs syndrom på kaptensgatan. Han hade skägg och gymhandskar (såna med avklippta fingrar) i läder och nån konstig jävla skjorta. Det var kul.

Kommentera

