Motverka ångest

Att skaffa barn är egentligen ett slags själsligt självmord. I alla fall ett själsligt självförakt, nästan som att åka till New Dehli utan pengar eller trampa omkring bland pilgiftsgrodor i Honduras. För varje unge man avlar och göder, desto större är risken att det någon dag kommer ske hemskheter som finmaler ner hela ens liv till ett pulver som inte går att använda till någonting. Kanske bara till att bli det man åter vardat. Man kan få det strött över sig när man jämrar sig i sorg till orgelsång.

Man sitter aldrig säkert i båten liksom. Även om man har flytväst, bälten och antikroppar till tusen genom febril amning för att ungarna inte ska bli allergiska mot blått färgämne och aldrig kan dricka Elvira Blåtira drickeblask.

De kan bli bortrövade trots att jag köper handsprit. De kan åka på Leukemi utan att ha syndat det minsta. De kan komma ett gäng streptokocker och sätta sig i exil i nån bit av hjärnan på mina eller dina barn utan att vi kan göra ett endaste dugg emot det och bli en artikel i Aftonbladet.

Vi spelar ju för fan rysk roulett med hela livet när vi skaffar oss barn på nacken som vi blir förälskade i.

Så ska man gå omkring och njuta när man ser sina barn spela basfiol och flöjt. Bomfallerallanlej!!

Jag får mest ångest av mina barn. För att de är min Akilles häl. Min hälsporre i livet. Kronisk åkomma. Oro. De gör mig rädd att se in i lyckliga, glada julklappsögon. Att smeka över deras hår.

Dyrt är det också. Helst på vintern. Niohundra spänn för vattentäta skor och ettusentrehundra för en duglig overall.

Ni förstår själva. Barn är både dyrt och farligt.

Posted on 29 oktober, 2012, in Uncategorized. Bookmark the permalink. Lämna en kommentar.

Kommentera

