Attacheväska

Nu är mina stekta laxar kokta. En gång för alla undrar jag varför i fan 95-åringar går omkring med sin gamla revisorväska? Precis som att jag går på att de är på väg till kontoret eller jobbet.

Så gamla folk har inget liv. Det vet vi ju. Styva bröstvårtor på kvinnor och seglarsemestrar är ett minne blott för 60 år sen.

Vad har han i väskan egentligen? Min kompis trodde han gick runt med hela pensionen där i och kände sig trygg och att allt var under kontroll. Är det kanske så, att han känner sig trygg med sin gamla jobbportfölj? Den är berest och har varit innehavare av många underskrivna delgivningar och köpekontrakt.

Jag tycker det är så jävla provocerande att han går omkring med den på öppen gata. Jag vill överfalla honom och bryta upp den för att visa att jag har rätt. Att det inte finns något av värde i den och inte heller någon slutdestination i hans ärende. Han tar bara på sig rocken, hatten och portföljen för att få dagarna att verka viktiga.

Fast nu känner jag att det blev sorgligt. Det är ju ändå snart jul.

Det sjukaste av allt är ju om han är en gammal veterinär och är påväg till Sjöfartsmuseet för att vaccinera en uråldrig krokodil. Att han har alla injektioner fint och prydligt förberedda i väskan.

Då har jag fel.

 

Posted on 5 november, 2012, in Uncategorized. Bookmark the permalink. 1 kommentar.

  1. haha. ja fan undrar vad han hade i väskan. sällan man ser en pensio med attaché i majorna.

Kommentera

