Gratisaktivitet i Malmö –

I dag var vi på tivoli. Sorgenfris eget lilla funfair.

”Mon dieu” (Herregud på franska)

Kyrkogården. Frida undrade vart man köpte biljetter till karusellerna. Sedan förstod hon att det var gravplatser det handlade om. Romer är tamejfan begravda i Haute Coutureskrud. Man behöver förmodligen bygglov för dessa monument. Murade byggnader med stuprännor och takpannor. 15 KVADRATMETER. Ring Äntligen hemma för Lakatosgraven behöver ny veranda och dräneras. Man måste liksom till Bauhaus och köpa makadam innan man hälsar på där. Och ha skräddarsytt på sig.

Jag kör liksom med ljung varenda jävla år. Jag skäms över hur jag behandlar min mormors grav. Den har liksom kostat 6500:- Mandingo Lakatos kostade 7,3 miljoner kronor för den är i fucking 24 karats guld. Det finns bibliotek i hans grav, en liten livsmedelsbutik och en 3 meters simbassäng. I runda slängar.

Jag tycker det är värt ett besök om man är lite intresserad av kultur, döden, haute coture, arkitektur eller för att hitta ett location för filminspelning. Det är verkligen värt det. Jag är lite ledsen att mitt första besök och den största förundran är över. Andra gången är aldrig lika maffig som första. Så jag är avundsjuk på Er som går dit och upplever det för första gången.

Lady Gaga borde ligga där. Och han Leifi Plomeros.Han som tjuvringde och letade hundar man kunde sparka på.

Jag har alltid varit väldigt fascinerad av Romer och deras kultur. Jag vill så gärna bli kompis med en riktig en. Men varenda gång jag ler åt en så får jag en kritisk, lite skeptisk min. De straffar mig känns det som. För att mitt folk har fördrivit  dem.

Tänk om de visste hur vackra och inspirerande jag tycker de är.

Jag känner att jag kommer sätta Romer på kartan. På något vis. Fast jag faktiskt blev kidnappad av en i tio minuter en gång. Helt plötsligt blev det mörkt och jag stod bredvid ett par ben. Jag var inne i en kjol.

 

Folk med stil. Jag kan gå med på att dö om jag också får det såhär. Att folk kommer och grillar och hänger med mig.

Kolla stupränna!

Posted on 12 november, 2012, in Uncategorized. Bookmark the permalink. Lämna en kommentar.

Kommentera

