Jennie Wiberg tvättstugebråk

Jag kom ner en dag och fann en tillsynes ledig lucka i tvättavlan. Bokade den tiden. För är det inte ett lås i, då betyder det ledigt?

Eller?

Tydligen inte, för killen innan hade slängt i sin tvätt som någon slags egen inofficiell bokningsrevolution och satt låset i tiden efter. För att alltså kunna roffa åt sig två tvättider.

Jag väntade tills hans maskiner var klara och tog sedan ut hans tvätt.

Detta resulterade i att jag blev rejält avhyvlad och med en nedsättande ton utskälld.

Min plädering löd ändå: om det är en tom lucka i tavlan och jag bokar den så är tvättstugan min. Inte din.

Gick vidare till hyresvärden som iskallt svarade att man ”inte hanterar andras tvätt genom att avlägsna den ut maskinen” även om ingen tid är bokad.

Jag bad om generella regler så jag vet hur jag ska sköta mig, men värden vägrar ge mig några. Man ska tydligen gissa sig fram och hamna i bråk.

Mycket tillmötesgående Växa Förvaltning! Jag bad ej om en åsikt i mitt specifika fall utan allmänna normer. Ändå fick jag ett subjektivt svar där de redan hade tagit ställning trots att det inte alls var det jag ombad.

Det var för svårt. Det var ett rejält nej. Jag ska behöva vara nervös om det verkligen var ledigt fast det var en fri lucka i tavlan istället för att bara skriva en notis om att man kan vara så god att ”behålla låset i tiden tills man tvättat klart”

Sverige i ett nötskal. Man är kund, betalar hyra. Men ska bara vara glad att man får bo i sin lägenhet. Hyresvärdar borde läsa pedagogik eller i alla fall klara av att hålla en trevlig kommunikation.

Jag mailade i alla fall en mycket enkel regellista från en annan hyresvärd eftersom det var omöjligt att själva utforma en sådan.

Nu väntar jag på vräkning. De kommer göra allt för att röka mig ur huset.

Men Växa Förvaltning bostäder borde faktiskt bli lite proffsigare.

Eller så vill de vara lite i den undre världen. Det verkar vara mode i bostadsbranschen.

20121211-085507.jpg

Den här listan hade en kromosomskadad kunnat utforma. Men tacka vet jag Stenhagstvättstugan.

Posted on 11 december, 2012, in Uncategorized. Bookmark the permalink. 2 kommentarer.

  1. Anna Bengtsson

    Ha ha ha… Vanligt problem för oss som jobbar som värdar. Jag är dock alltid extrem trevlig 😉 tycker dessutom att du gjorde rätt. Men är verksam i Borås och misstänker att dit är du inte på väg. Rätt ska va rätt. Bokat är bokat!

Kommentera

