Bengali låg visst i Afrika

Fick brev av Fantomens advokat, som lite pyrt ville rätta mig:

”Alltså ursäkta, men det här var väl ändå för unket av dig? Afrika ja, vad strider de med där förutom knytnävarna och eventuellt lite voodoo? Dessutom är Bengali inte i Afrika, det är i Asien (eh, tigrar finns inte i Afrika..)”

Jag undrar vad Fantomen hittade den advokaten? Men honom i spetsen kommer han nog inte långt om det skulle vankas rättegång.

Jag svarar nu på brevet:

”Fantomen (orig. The Phantom) är en tecknad serie, skapad av manusförfattaren Lee Falk. Titelfiguren är en trikåklädd brottsbekämpare som bor i det fiktiva afrikanska landet Bengali” (wiki)

”Legenden om Fantomen tog sin början den 17 februari 1536,då ett skepp på väg till Indien överfölls av singhpirater utanför Afrikas kust. Som ende överlevande flöt Christopher (Kit) Walker, sonen till fartygets kapten, i land och togs om hand av bandarerna, en afrikansk pygméstam” (wiki)

Bengali är alltså ett FIKTIVT afrikanskt land, dock med tydliga asiatiska influenser såsom tigrar.

 

Posted on 15 april, 2013, in Uncategorized. Bookmark the permalink. 5 kommentarer.

  1. Oj vad underbart då man läser precis som man vill.. Det här hoppade du visst över:

    ”Seriens skapare Lee Falk berättade i intervjuer att han helst såg Bengali som en ö någonstans mellan Afrika och Asien.” Det är alltså inte definierat exakt VAR det är. Nåja då!

  2. Det där hade aldrig hållt i en rättegång. Kanarieöarna är också en ö som ligger mellan kontinenter, men det tillhör för all del Spanien ändå. Fast den ligger mer i Afrique. Afrikanska stammar bodde i Bengali. För mig kan det inte bli mer Afrika. Han ville diffusera det geografiska läget bara för att han skulle kunna slänga in tigrarnas roll i manus.

  3. Tja, fast du missade min poäng. Igen. Lee definierar aldrig till vilken kontinent landet/ön hör, det är andra källor som gör det. Dessutom måste jag säga att grundorsaken till att jag kommenterade inte var att du eventuellt placerade fantomen fel, utan din unkna syn på Afrika. Men nog om det, den frågan är du tydligen duktig på att undvika.

  4. Var någonstans påstår jag att Lee definierar vilken kontinent landet tillhör? Varför har jag en unken syn på Afrika? Jag älskar Afrika över allt annat på jorden.

  5. Det roligaste under hela den här bloggens historia är slutsatsen; Jag har en unken syn på Afrika för att jag verkar tro att det inte finns vapen där. Då är det inte jag som går runt med unken syn på saker och ting. Min tiomånaders bebis vet vem Kony är. Typ.

Kommentera

