Lär känna dina barns klasskamrater

Jag kom nyss ut från ett omklädningsrum. Klass två skulle ha gympa. Dotter jättenervös för hur hon ska smussla fram deodoranten som numer bör brukas. Tycker hon. Hon är ju bara åtta. Men vill ändå inte lukta lök. Ingen annan använder säkert det, det är pinsamt. Snälla mamma, jag kan väl få slippa?

När vi kommer in möts vi av ett tjog underbara, olika, levande och sprudlande minimänniskor. Alla från olika bakgrunder, hem och gensammansättningar. Jag frågar om det är spjutkastning på schemat. De skrattar.

Det är nu dags för att ta sitt föräldraransvar. Jag frågar om någon vet vad roll on är. Många nappar. Nästan alla säger att de tar sånt på morgonen. Jag ser lättnad i dotters nyvakna anlete. Hon tänker: ”min mamma är bäst som gräver fram information med allra största diskretion, och jag är inte ensam med min Rexona”

Jag tar sedan fram dotters roll on, håller den som om jag var säljare, demonstratör och säger med reklamröst: ”Idag, onsdagen den 3 september, bjuder Frida alla under nio år på roll on efter gympan”

Frida ler stolt och de andra kompisarna skrattar så de tjuter.

Sedan är dotter lättad och en laganda kring svett, roll on och pinsamheter infinner sig.

Ingen utpekad, utfrågad eller utfryst.

Kollektiv kärlek.

IMG_5650.JPG

Posted on 3 september, 2014, in Uncategorized. Bookmark the permalink. 1 kommentar.

  1. Ge din dotter rollon utan alumniumsalter bara!

Kommentera

