Bettlare

Var ni alltid rädda att ni kanske efter allt ändå var en ”bettlare” när ni knackade dörr och sålde jultidningar?

Jag minns att jag var livrädd för det. ”Tänk om ja e en sån” löd det i huvudet, och vad får man för straff om någon kommer på en? Använder betlare gift eller säljer de tomma kartonger?

Jag trodde att straffet hörde ihop med kyrkan på något vis. Jag hörde munksång och såg ingen elektricitet någonstans framför mig. Levande ljus som blåste utan vind i en dov stenkyrka. Fängelse var inte straffet för bettleri.

Nu förstår jag att jag har associerat till ”Betlehem” och därför fått kyrkliga vibbar av namnet.

Det som räddade mig var tanken på OM bettlare var samma sak som en ”sån där rolig joker” alltså, narr.

Då minns jag att tanken löd: Det åker jag gärna dit för, och står för det, det gör jag också.

Ni som undrar vad fan jag snackar om har antingen varit för bortskämda och sluppit sälja grejer genom dörrknackning och missat de små varningsskyltarna på folks dörrar. Eller så är ni födda igår.

Vad bettlare betyder

IMG_6376-0.JPG

Posted on 24 oktober, 2014, in Uncategorized. Bookmark the permalink. 1 kommentar.

  1. Angående hunden med bortsprängd nos.
    Grabbarna som gjorde detta hade taipat nosen med silvertape.
    Detta hände runt år 2011-2012.
    Gå in på tidningen Aftonbladet eller Expressen.
    Har för mej att polisen fick tag på dom.

Kommentera

